Mer da.
Chaser: Tror dette var ment å kaste seg på Red Faction-bølgen i sin tid? Litt usikker, men estetikken er ikke mange mil unna. Bare øh de klarte ikke å gjenskape den greia med at du kunne skyte i stykker ting helt. Eller i det hele tatt greia med å lage et halvveis kompetent FPS. Chaser er helt legendarisk bugga, hvor regelen er at vegger lar seg skyte igjennom - altså, som om de ikke var der, ikke som i at kulene faktisk trenger gjennom dem - og fiender enten jakter deg nådeløst ned med dødelig presisjon eller later til å tro at det er meninga de skal bli skutt på og dermed ikke gidder å bry seg med det.
Dark Age of Camelot: Mest fordi åløøøøø Lodde og hesten er DAoC-bros, jeg likte dette godt og spilte en del med kompisene mine på studenthjemmet da det kom.
Hellboy: Asylum Seeker: Mest sannsynlig er dette asylsøker-eposet opphavet til FrP's strenge asylpolitikk for makan til rass. Det ser ut som ei komplett bikkje og er nesten - nesten - på Fade to Black-nivå hva kontrollsystem angår.
Juiced: Grunnen til at jeg eier dette er at "joa et teit bilspill kan jo være artig" og det kosta 30 kroner. Bare at Juiced er så teit og harry at jeg ikke tror noen syntes det var artig, ikke en gang de som lagde det. Hvordan valgte de å markedsføre skiten når de var så smertelig klar over at spillet var dritt? Svaret vil garantert ikke overraske deg (nws):
Bullet Witch: Utviklerne bak dette spillet klapsa hverandre på ryggen og skålte lenge og vel da de hadde laget ferdig figurmodellen til hovedpersonen. Og så, i morgenens grelle lys og dundrende bakrus, viste det seg at det var på tide å gjøre ferdig resten av spillet. Ingen gikk seint hjem den dagen.
Chromehounds: Okay vi drar litt over i "...men altså"-territorium igjen. Chromehounds er faktisk laga av From Software, er et erkejapansk og erkegrindy mech-spill som er akkurat passe "realistisk" til at det fortsatt er et arkadespill med god margin, ser stort sett ut som et takras, har en veldig kort og stort sett bare frustrerende enspillerdel og fikk dårlige til middels skussmål ved release... men altså. Enspillerdelen er tenkt som en opplæringsbit til flerspillermodusen, som var en pågående sesongbasert greie hvor du allierte deg med en av fraksjonene i spillet og ble med i et lag som slåss for å erobre områder på verdenskartet for din nasjon. "Var" fordi serverne ble stengt for snart et tiår siden. Men altså det eide, og du kunne pimpe mechene dine såpass at det var null stress å sprade rundt i en rosa leopardmønstret sak for eksempel.
Mindjack: Hva gjør du når verden angripes av terrorister? Send ut en enkelt kis som kan hacke folk med tankene slik at de slåss for ham. Obvs. Mindjack er så godt som fullstendig middelmådig sett bort fra den derre synsk hacking-greia, og du veit allerede at du må blæste deg gjennom endeløse korridorer med såvidt kompetente fiendesoldater med en bosskamp mot en maskingeværnisse på taket etter hvert oppdrag. Og likevel... hele opplegget er både så fullstendig fjollete og tar seg selv så seriøst, selv når du står der og hacker deg inn i hoden til en genmanipulert og superintelligent gorilla fordi selvfølgelig gjør du det, at jeg ikke klarer å bli ordentlig irritert. Selvfølgelig blir det fort ensformig, men da kan man spille litt mer seinere isteden.
Too Human: Jeg skal visst aldri lære, siden jeg syntes konseptet og plottet til dette spillet var skikkelig fett. Noe jeg fortsatt står ved. Men, joda, det er ikke bra. Kampsystemet må ha vært hjertebarnet til Denis Dyack eller noe, for de har virkelig gått all-in og det har virkelig ikke lønnet seg. For de som ikke er innvidde: Du bruker ikke noe så banalt som knapper for å skyte og slåss i Too Human; nei, du bruker stikkene isteden. Fordi da kan du sikte mye mer presist og da gjør det ingenting at absolutt alle handlinger føles ubekvemme og helt abstrahert bort uansett hvor mye du prøver å venne deg til det, så klart. Uansett, sjansen for at jeg kvitter meg med dette er ikke-eksisterende siden de tilbakekalte og destruerte alt som ikke var solgt pga. søksmålings. Tiden for å gjenerobre techno-Åsgard melder seg nok en vakker dag igjen.
Det begynner å bli tynt med ordentlig dårlige spill egentlig, men jeg kan ta en titt gjennom Wii-, PS3- og håndholdthyllene også hvis jeg gidder. Har noe rusk til DS blant annet. Men ja, jeg kom på mitt desidert dårligste kjøp noensinne, så vi tar en kjapp en:
3D Construction Kit: Har ikke eska lenger, heldigvis. Uansett, dette kjøpte jeg på impuls på Spaceworld Paleet i Oslo da det fortsatt var en greie, fordi WOW jeg kan lage 3D-spill til DOS!!! Det eier jo hardt!!! Gjett hvor mye det eier da. Gråt av sinne da jeg innså at jeg hadde betalt over seks hundre spenn for en i praksis ubrukelig 3D-motor (den starta livet på Amiga som er et hint om hvor dugelig den var) med et brukergrensesnitt så komplisert at du trengte en opplærings-VHS i tillegg til mursteinen som var brukerhåndboka for å forstå noe som helst. Og om du så la ned timene det krevdes for å mestre verktøyet og faktisk snekre sammen noe jall, så kunne du i beste fall håpe på å få noe som... dette:
Har aldri hata meg selv så intenst på grunn av et kjøp som etter det der. Fy faen.
Chaser: Tror dette var ment å kaste seg på Red Faction-bølgen i sin tid? Litt usikker, men estetikken er ikke mange mil unna. Bare øh de klarte ikke å gjenskape den greia med at du kunne skyte i stykker ting helt. Eller i det hele tatt greia med å lage et halvveis kompetent FPS. Chaser er helt legendarisk bugga, hvor regelen er at vegger lar seg skyte igjennom - altså, som om de ikke var der, ikke som i at kulene faktisk trenger gjennom dem - og fiender enten jakter deg nådeløst ned med dødelig presisjon eller later til å tro at det er meninga de skal bli skutt på og dermed ikke gidder å bry seg med det.
Dark Age of Camelot: Mest fordi åløøøøø Lodde og hesten er DAoC-bros, jeg likte dette godt og spilte en del med kompisene mine på studenthjemmet da det kom.
Hellboy: Asylum Seeker: Mest sannsynlig er dette asylsøker-eposet opphavet til FrP's strenge asylpolitikk for makan til rass. Det ser ut som ei komplett bikkje og er nesten - nesten - på Fade to Black-nivå hva kontrollsystem angår.
Juiced: Grunnen til at jeg eier dette er at "joa et teit bilspill kan jo være artig" og det kosta 30 kroner. Bare at Juiced er så teit og harry at jeg ikke tror noen syntes det var artig, ikke en gang de som lagde det. Hvordan valgte de å markedsføre skiten når de var så smertelig klar over at spillet var dritt? Svaret vil garantert ikke overraske deg (nws):
Bullet Witch: Utviklerne bak dette spillet klapsa hverandre på ryggen og skålte lenge og vel da de hadde laget ferdig figurmodellen til hovedpersonen. Og så, i morgenens grelle lys og dundrende bakrus, viste det seg at det var på tide å gjøre ferdig resten av spillet. Ingen gikk seint hjem den dagen.
Chromehounds: Okay vi drar litt over i "...men altså"-territorium igjen. Chromehounds er faktisk laga av From Software, er et erkejapansk og erkegrindy mech-spill som er akkurat passe "realistisk" til at det fortsatt er et arkadespill med god margin, ser stort sett ut som et takras, har en veldig kort og stort sett bare frustrerende enspillerdel og fikk dårlige til middels skussmål ved release... men altså. Enspillerdelen er tenkt som en opplæringsbit til flerspillermodusen, som var en pågående sesongbasert greie hvor du allierte deg med en av fraksjonene i spillet og ble med i et lag som slåss for å erobre områder på verdenskartet for din nasjon. "Var" fordi serverne ble stengt for snart et tiår siden. Men altså det eide, og du kunne pimpe mechene dine såpass at det var null stress å sprade rundt i en rosa leopardmønstret sak for eksempel.
Mindjack: Hva gjør du når verden angripes av terrorister? Send ut en enkelt kis som kan hacke folk med tankene slik at de slåss for ham. Obvs. Mindjack er så godt som fullstendig middelmådig sett bort fra den derre synsk hacking-greia, og du veit allerede at du må blæste deg gjennom endeløse korridorer med såvidt kompetente fiendesoldater med en bosskamp mot en maskingeværnisse på taket etter hvert oppdrag. Og likevel... hele opplegget er både så fullstendig fjollete og tar seg selv så seriøst, selv når du står der og hacker deg inn i hoden til en genmanipulert og superintelligent gorilla fordi selvfølgelig gjør du det, at jeg ikke klarer å bli ordentlig irritert. Selvfølgelig blir det fort ensformig, men da kan man spille litt mer seinere isteden.
Too Human: Jeg skal visst aldri lære, siden jeg syntes konseptet og plottet til dette spillet var skikkelig fett. Noe jeg fortsatt står ved. Men, joda, det er ikke bra. Kampsystemet må ha vært hjertebarnet til Denis Dyack eller noe, for de har virkelig gått all-in og det har virkelig ikke lønnet seg. For de som ikke er innvidde: Du bruker ikke noe så banalt som knapper for å skyte og slåss i Too Human; nei, du bruker stikkene isteden. Fordi da kan du sikte mye mer presist og da gjør det ingenting at absolutt alle handlinger føles ubekvemme og helt abstrahert bort uansett hvor mye du prøver å venne deg til det, så klart. Uansett, sjansen for at jeg kvitter meg med dette er ikke-eksisterende siden de tilbakekalte og destruerte alt som ikke var solgt pga. søksmålings. Tiden for å gjenerobre techno-Åsgard melder seg nok en vakker dag igjen.
Det begynner å bli tynt med ordentlig dårlige spill egentlig, men jeg kan ta en titt gjennom Wii-, PS3- og håndholdthyllene også hvis jeg gidder. Har noe rusk til DS blant annet. Men ja, jeg kom på mitt desidert dårligste kjøp noensinne, så vi tar en kjapp en:
3D Construction Kit: Har ikke eska lenger, heldigvis. Uansett, dette kjøpte jeg på impuls på Spaceworld Paleet i Oslo da det fortsatt var en greie, fordi WOW jeg kan lage 3D-spill til DOS!!! Det eier jo hardt!!! Gjett hvor mye det eier da. Gråt av sinne da jeg innså at jeg hadde betalt over seks hundre spenn for en i praksis ubrukelig 3D-motor (den starta livet på Amiga som er et hint om hvor dugelig den var) med et brukergrensesnitt så komplisert at du trengte en opplærings-VHS i tillegg til mursteinen som var brukerhåndboka for å forstå noe som helst. Og om du så la ned timene det krevdes for å mestre verktøyet og faktisk snekre sammen noe jall, så kunne du i beste fall håpe på å få noe som... dette:
Har aldri hata meg selv så intenst på grunn av et kjøp som etter det der. Fy faen.
Sist redigert: