Black, Xbox
Teknisk sett veldig imponerende og til tider ganske intenst. Feiler allikevel på ekstremt mange områder og lider av store mengder gammeldagse designavgjørelser. At man ikke kan hoppe eller klatre over objekter som står i vegen sørger for veldig begrensede bevegelsesmuligheter- man kan ikke engang dette utfor enkelte kanter. Og hva i helvete er grunnen til at alt bortsett fra våpenet mitt blurres når jeg reloader? Blurren er utrolig stygg, det blir umulig å ta ibruk denne tiden til å se ann sittuasjonen og det gjør det bare lettere å se at disse animasjonene er identiske hver eneste gang. Jeg synes å huske at Criterion skrøt så veldig av at de hadde skapt de mest interaktive omgivelsene i et skytespill noensinne. Og joda, man kan ødelegge det meste man ser i omgivelsene, og i enkelte sittuasjoner hjelper dette virkelig på stemningen. Men nå har det seg slik at utover effekten våpenene dine har på omgivelsene, kan man ikke gjøre noe som helst med dem- at man er nødt til å åpne de dørene man skal igjennom (resten er der bare, uten grunn) med shotgunen eller en granat sier vel sitt. Dette i tilleg til elendig AI og rett og slett alt for få virkelig gode sekvenser (men det er da noen) gjør at Black ikke er noe som helst annet enn et rimelig pent Fps sett i forhold til hvilket hardware det kjøres på. Ikke betal fullpris for dette. Det ga meg ingenting nevneverdig.
Psychonauts, Xbox
Platformspill med sjarm. Har noen av de morsomste levelene jeg har spilt og manuset er for det aller meste veldig bra. Som et platformspill fungerer det litt bedre enn "helt greit", men det kunne aldri fungert uten humoren. De psykiske kreftene man lærer seg gjennom spillets gang er veldig morsomme å leke seg med, men ellers ganske ineffektive. De brukes heldigvis godt til å løse puzzles, så at alle ikke fungerer veldig godt i kamp kan fort tilgis. Det er også veldig mye å samle i spillet, men hva en samler rettferdigjøres godt gjennom settingen og det en ikke vil samle, trenger man sjeldent å ofre to tenker til. Jeg har lest at noen finner enkelte deler av spillet frustrerende vansjelig, noe jeg absolutt ikke kan forstå meg på. Kun på ett punkt sto jeg fast pga. platformekanikkene, men det var ikke så at jeg dumme meg ut mer enn rundt 5-6 ganger før jeg kom meg videre. Et heller lett spill vil nå jeg påstå, og hverken kontroll eller kamera kom i vegen en eneste gang. Ikke alle levelene er like gode og noe av humoren er smålig platt, men som helhet ligger det alltid mellom bra og veldig bra. Det er et spill jeg ble glad i og som jeg vil huske lenge.
Burnout: Revenge, Xbox
Større, raskere, svettere.
Jeg ser alt det negative folk påpekte som gjorde at jeg ikke gadd å kjøpe det, men så fikk jeg det til bursdagen min og må helt erlig inrømme at jeg liker det godt.
Shadow of the Colossus, PS2
Stort, vakkert og imponerende. Et av de beste spillene jeg har prøvd. Det er givende på utrolig mange måter, noe jeg sjeldent opplever i et spill. Ikke "i et spill nå til dags", men i spill generelt. Man kan påpeke tekniske småproblemer som kamera og framerate, men dette feies lett under teppet i et spill som dette. Det ga meg den mest troverdige fantasiverdenen jeg har opplevd og alt fra spillmekanikk til presentasjon er gjort med en eleganse det er umulig å ikke la seg imponere av.
Ico, PS2
Et av få spill jeg har prøvd hvor eskorte skaper dynamikk i gameplayet istedenfor å være en frustrasjon. Og godt er det, da man skal passe på Yorda gjennom så godt som hele spillet. Alt er utført veldig lettvint og det fungerer strålende. Akkurat passe langt (kort?) til å kunne holde interessen på topp fra start til slutt, og det har en av de mer rørende sluttsekvensene jeg har sett i et spill.